خانه لباس ایران (با رویکرد هویت فرهنگی)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده معماری و شهرسازی
- نویسنده منا قندی
- استاد راهنما مهدی حجت حسین پورنادری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
با اندکی دقت نظر در وضعیت فعلی هنر و زبان و مآثر آنها می توان چالش ها و آسیب های جدی فرهنگی جامع? ما را مشاهده کرد. با درک و شناخت بنیادین این تحولات و ایجاد خود آگاهی فرهنگی در این زمینه راه های بازگشت و ترمیم آسیب های موجود در بستر فرهنگ یافته خواهد شد . تغییرات و صدمات در عرصه فرهنگ نیز از راه بازبینی تحولات در محصولات و مظاهر آن قابل کنکاش است. لباس و معماری در مقیاس های برخورد متفاوت بیانگر سطوح مختلف فرهنگ اند . یکی ظرف آراء فردی و دیگری ظرف زندگی جمعی ، با مقیاس های زمانی متفاوت ( چه از نظر زمان تولید و چه از حیث زمان اثر پذیری ) که با کارکرد های دوگانه هنری و زبانی شرایط بررسی های کمی و کیفی در حوزه فرهنگ را فراهم می آورند و جایگاه میانی شان در رابطه با " احساس " و " الزام" واکاوی سویه های گوناگون فرهنگی را امکان پذیر می سازد محصولاتی که با ارتباط جدی و واقعی ( در قالب وابستگی و اثر پذیری ) با کلیه سطوح فرهنگ و زیر ساختارهای آن بهترین بازنمودهای آن هستند، که با بررسی تطبیقی تحولات آن ها درباره زمانی مشخص می توان به ریشه یابی تحولات فرهنگی جامعه در ابعاد گوناگون پرداخت. امروزه نیز در کشور ما این مقوله دارای اهمیت بسزایی می باشد چراکه ایران تنها کشوری است که در قانون اساسی خود از لباس یاد می کند و دارای قوانین خاص در این رابطه است. از طرفی عدم وجود کالبدی معمارانه جهت انجام فعالیت های فرهنگی و هنری با تاکید بر هنرهای دستی قومیت های مختلف ایران از جمله لباس اینجانب را بر آن داشت که با توجه به ارتباط تنگاتنگ لباس با هویت و فرهنگ طراحی مجموعه ای بنام «خانه لباس ایران» را جهت پایان نامه خود انتخاب کنم. چراکه بر این باورم که وجود چنین مرکزی به ارتقای فرهنگی نسل جدید که دچار گونه ای بی هویتی است کمک خواهد کرد. چه نسبتی بین لباس و معماری ما وجود دارد؟ و معماری الزاماً چگونه ممکن است از ارزشهایی که ما در لباسمان استفاده می کنیم استفاده کند؟ نوع این تحقیق کاربردی است و انتظار می رود یافته های آن در ارتقا سطح فرهنگی جامعه ی ایرانی موثر واقع شود. چراکه با هدف حل مسئله و تعمیم نتایج به شرایط مشابه انجام می شود. از این رو جهت تلاشی برای بقای فرهنگ و هویت ایرانی، که یکی از مهمترین تبلور ات بیرونی آن لباس می باشد،اینجانب وجود فضایی خاص لباس های ایرانی که هم برآورنده ی نیاز های جامعه ی امروز باشد و هم متاثر از فرهنگ ایرانی را لازم دانسته و در این جهت به تلاش خواهم پرداخت.
منابع مشابه
"لباس و هویت: ابعاد هویت فرهنگی در لباس ایرانی"
فرهنگ ایرانی مجموعهای از سنن، آیین، مذهب و زبان است که توانسته در میان اقوام به اصولی نسبتاً واحد برسد. هویّت (پرسش از کیستی) از نگرشهای فرهنگی زاده شده و جایگاه انسان در هستی را نشان میدهد. هویّت گاه بالذات و گاه بالعَرَض است. مسألۀ پوشاک به عنوان یک شأن انسانی، نمودی از هویّت فرهنگی به شمار میرود. بنابراین، ارتباط هویّت و لباس اینگونه است که شأن عرضی یا صورت ظاهری لباس، برآمده از رفتار بشری و ب...
متن کاملایران فرهنگی: تعامل یا تقابل با هویت غرب
ایران فرهنگی ازجمله حوزههای اصلی فرهنگی ـ تمدنی در جغرافیای هویتی امروز است که همواره مورد توجه پژوهشگران و اندیشمندان بوده است. میراث فرهنگی ـ تمدنی که به واسطة عناصر و مؤلفههای مشترک زبانی، فرهنگی، و اجتماعی پدید آمده است، حاصل تجربة تاریخی طولانیای است که با پیوند دادن معرفت و هویت «خودآگاهی تمدنی» را به بار آورده است؛ معرفت به میراث غنی مشترک میان کشورهای منطقه و هویتی برآمده از عناصر و ...
متن کاملتحلیل انتقادی گرایشهای غالب بازار هنر معاصر ایران در رویکرد به هویت فرهنگی
بیان مسئله :در عرصة جهانی هنر معاصر، که رویدادهای به هم پیوستهای از دوسالانهها، داکومنتا، نمایشهای سراسری1 و بازار هنر را دربرمیگیرد، حضور هنرمندان ایرانی در «بازار» برجستهتر است. بازار هنر معاصر ایران که از سال 2006 با همکاری گالریهای خصوصی و شعب خاورمیانهایِ چند حراجخانة بزرگ به شکوفایی رسید، مهمترین عرصهای بود که هنر معاصر «ایرانی» را به مخاطب جهانی میشناساند. بازار هنر اما با قوا...
متن کاملخانه کودکان بی سرپرست (با رویکرد پایداری فرهنگی - اجتماعی )
امروزه پدیده کودکان بی سرپرست به عنوان یک معضل اجتماعی واضح می نماید و در سراسر دنیا با افزایش بی روند کودکان بی سرپرست روبرو هستیم؛ کودکانی که بی آنکه خود خواسته باشند قدم در جامعه- ای می نهند که به آنها به چشم سربار می نگرد و پذیرای آنها نیست . آنچه در تدوین یک استراتژی حمایتی و رفاهی برای کودکان بی سرپرست و فرزندان خانواده های نیازمند می باید مورد توجه قرار گیرد در درجه اول امکانات ، مقدورات...
طرح مرمت و احیای خانه دانشمندی با رویکرد فرهنگی آموزشی
خانه های تاریخی بخشی ارزشمند از بافت های تاریخی شهرها محسوب می گردند. در این میان، بافت تاریخی شهر یزد با تعداد بسیاری از بناهای بر جای مانده از ادوار مختلف به عنوان یکی از بافت های غنی کشور قلمداد می شود، که عمده خانه های ارزشمند آن متعلق به دوره قاجاریه هستند، اما این خانه ها به واسطه متروک ماندن در معرض زوال قرار گرفته اند. خانه دانشمندی یکی از این موارد می باشد، که آسیب های فراوانی از این ر...
بازیابی هویت فرهنگی- اجتماعی محلۀ خیام شهر ایلام با رویکرد شهرسازی مشارکتی
امروزه در برنامهریزیهای از بالا به پایین، اصل مشارکت مردمی و توجه به نیاز ساکنان، نادیده گرفته میشود. در راستای این بیتوجهیها، شاهد آسیبهای اجتماعی و فرهنگی در سطح محلات شهری هستیم. در این پژوهش، محلۀ خیام در شهر ایلام، برای بهکارگیری رویکرد مشارکتی در تدوین طرح راهبردی پیشنهادی برگزیده شد. مقیاس تحلیل در پژوهش حاضر، محلۀ شهری و محدودۀ مطالعاتی آن، ناحیۀ 4 از منطقۀ یک طرح تفصیلی مصوب 139...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده معماری و شهرسازی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023